torsdag 8. november 2012

hjemme hos oss - kjøkken


For 10 år siden kjøpte vi huset vi bor i. Det er et gammelt funkishus fra 1933, og da vi kjøpte det var det lite som var gjort i det siden det var nytt. Uten erfaring med oppussing gikk vi friskt i gang. I utgangspunktet var dette en tomannsbolig med to leiligheter, og slik var det også frem til vi gjorde det om til enebolig for fire år siden. For noen dager siden fant jeg endelig mappen med bilder vi tok underveis i oppussingsprosessen. Den har vært lagret på en ekstern harddisk, og jeg har til nå trodd at bildene har vært slettet. Det var morsomt å se igjennom bildene. Enkelte ting har vi dokumentert godt, mens andre ting har vi ikke vært like flink til å ta bilde av. Nå som jeg endelig fant bildene, fikk jeg lyst til å vise litt før og etter bilder til dere. I tillegg syns jeg det er morsomt for min egen del å dokumentere endringene som har skjedd.

Første rom jeg vil vise frem er kjøkkenet.

Da vi flyttet inn hadde vi et kjøkken på 3,5 kvadratmeter. Kjøkkenet var lite, men fullt av sjarm med hjemmesnekret innredning fra 30 tallet


Her er vi i gang med å rive ned et skap

 Under golvbelegget fant vi et brunmalt tregolv, som senere ble slipt og lakket


Sjekk den flotte tapeten. Den skulle jeg gjerne hatt igjen, men den gang ble den revet ned

Alt gammel maling ble skrapt av vegger og kjøkkeninnredning

Her er deler av kjøkkenet vi hadde frem til for 4 år siden.Skapene er blitt malt, nye håndtak og benkeplate er på plass

For fire år siden fant vi ut at vi trengte hele huset selv. Med to barn ville vi ha mer tumleplass enn 80 kvadratmeter. Leiekontrakt med leieboerene ble sagt opp, og vi gikk i gang med runde to med oppussing. Selv om jeg likte det lille kjøkkenet mitt veldig godt, fristet det å få litt mere plass. Valget falt derfor på å gjøre om ett av soverommene til kjøkken.



Her er noen bilder av dette rommet fra 2002. Vi valge å blende av døren, og rive veggen inn til stuen. Nye gipsvegger kom opp, slik at alt det elektriske ble sjult og ekstra isolasjon kom i veggene. Gulvet ble også nytt i prosessen. Huset har alltid vært gulvkalt, så gammelt furugulv måtte vike plass for vannbåren varme i alle gulv og eikeparkett

Og her er kjøkkenet i dag. Innredningen er fra Kvik og er i hvit høyglans

 





Over vask har vi valgt å ha tapet med pleksiglass over, og den løsningen er jeg veldig fornøyd med.



 Denne krydderhyllen fant jeg i sommer da jeg var i Sverige. Den har akkurat kommet opp på veggen, etter å ha fått en runde med malerpenselen. Måtte også lage den litt mindre, slik at den fikk plass under tallerkenhylla. Noen av skuffene er blitt ødelagt i hjørnene, så neste prosjekt er å se om jeg får tak i noen "nye".







I vinduskarmen står noen gamle flasker fra Tou bryggeri.


 
Jeg liker å blande gammelt og nytt. Her er to krakker jeg en gang reddet fra en container. De er blitt malt i pastell
 


Og her er åpningen vi laget inn til stuen
 
Og slikt ser altså kjøkkenet vårt ut. Neste rom ut er soverommet vårt, som har fått tapet fra retro villa på en av veggene. Men det skal du få se en annen dag. Hva en fortsatt flott kveld:) 

3 kommentarer:

  1. Kjøkkenet er lekkert, men synes skapene på det lille kjøkkenet ble veldig fine etter oppussing. Skjønner du ønska større plass.. Gleder meg til å se flere rom etterhvert. D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Drude. Er enig med deg at de gamle skapene ble flotte etter at de fikk et nytt strøk med maling. Det var litt vemodig å bytte de ut med noen nye, men enkelte ganger må en gjøre noen forsakelser. Det nye kjøkkenet er mer praktisk, og det var godt å få mer skap plass. Ønsker deg en flott helg:)

      Slett
  2. Kjempeflott kjøkken! Jeg drømmer om nytt kjøkken titt og stadig - vi har lite plass der (og flere steder ;) Takk for ord hos meg - go helg :)

    SvarSlett