søndag 30. september 2012

Søndagskos



Her i Stavanger har det regnet i dag, så vi har hatt en inne-søndag.  Og da passer det godt med hjemmebakte boller. Det er alltid en hit. Og servert med vaniljekrem, krem og syltetøy smaker det ekstra godt. Oppskriften jeg bruker er som følger:
 
100 gram meierismør (eventuelt margarin)
5 dl melk
50 g gjær
1 1/2 dl sukker
1 ts kardemomme
ca 800 g mel
 
Smelt smøret og tilsett melk. La det bli lunken (37 grader) Smuldre gjær i bollen, og slå over melk/smør blandingen og rør slik at gjæret blir oppløst. Tilsett sukker, kardemomme og mel. Bland deigen sammen. Enklte ganger blir deigen litt klissete når jeg bruker oppgitt melmengde, så da har jeg oppi litt ekstra. Dekk til deigen, og la den heves til dobbelt størrelse. Kna deigen og del opp i 25 deler. Trill ut bollene, og la de heve til de er lette og luftige. Stekes midt i ovnen på 250 grader i 10-12 minutter. Bollene er lett og lage, og de blir alltid velykket. Dette er en oppskrift jeg virkelig kan anbefale.
 
I morgen har jeg fri fra jobben, og da planlegger jeg tid med symaskinen. Det gleder jeg meg til. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal sy. Kanskje jeg skal prøve meg på en toalettmappe, eller en ny kjole til meg selv.  Ha en flott søndagskveld :)
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar