torsdag 27. september 2012

Nytt "vatteppe" og lam på menyen

 
Rundt i bloggland har jeg sett bilder av flotte vattepper, og det å få et eget har stått høyt på ønskelisten. I sommer kjøpte jeg et gult et, men gleden ble kortvarig. Etter å ha eid teppet en halv dag, klarte jeg å ødelegge hele teppet ved å hive det i vaskemaskinen. Ut om et sammenfilteret og krypet teppe, så det havnet rett i søpla.

For litt siden så jeg at kirkesjov hadde kommet på den unike ideen om å sy egne tepper av dynetrekk og sommerdyne, og i dag prøvde jeg dette ut selv.  Jeg fant frem en tynn sommerdyne kjøpt på ikea, og et gammelt og mykt dynetrekk som er for tynt til å bruke til andre syprosjekt. Dyna ble puttet inni, og åpningen sydd igjen. Ved hjelp av en haug med sikkerhetsnålen fikk jeg festet de tre lagene sammen, og så var det bare å gå i gang med å sy. Først sydde jeg en søm ca 1 cm fra kanten rundt hele teppet, før jeg så sydde sømmer ned langsiden med ca 15 cm mellomrom. Litt vanskelig var det å håndtere det store teppet, men resultatet ble godt nok til eget bruk. Kommer nok ikke til å sette i gang produksjon for salg slik som kirkesjov har gjort, men jeg kommer nok til å prøve dette igjen.  Teppet ble i allefall deilig og mykt, og det har fått plass i sofaen sammen med ny blomsterpute.




I sofaen har jeg også noen runde puter som jeg sydde i fjord, og en pute med gerilja broderi, inspirert av Skjerstad. Den puta ble også laget i fjord en gang.



 Høsten er kommet hit til Stavanger, og høst betyr at lammekjøtt kommer på menyen. I dag lagde jeg lammefrikassè, og det smakte fortreffelig om jeg får si det selv:)


I gryta havnet gulrøtter fra egen hage. Det er alltid kjekt med egenprodusert mat. Morsomt å hente gulrøtter er det også, når variasjonen på gulrøttene er så stor:)

 Gulrøttene har blitt en hit hos ungen. Storesøster går sammen med tre venner til skolen, og de siste ukene har de hver morgen vært innom hagen og hentet hver sin gulrot som de har knakset på vei til skolen. I utgangspunktet er ikke jentene mine noen store grønnsaksspisere, så jeg er lykkelig for hver en bit som går ned:)

Jeg ser at jeg det er mange som har trekt lodd på mitt blogglotteri, og det er gøy. Tusen takk for koselige tilbakemeldinger på putene mine. Nye følgere har jeg også fått. Kjempe gøy. Hjertelig velkommen skal dere være:)

Ha en flott kveld.   Merete


4 kommentarer:

  1. Hei!! Så lur ide dette var! Det er ikke lett å finne vattepper nei,men om man gjør det slik får man det jo akkurat som man vil :) Flotte puter og barneklær du syr! g middagen så helt himmelsk ut :)
    Ha en fin lørdagskveld! Klem, Randi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha. Ja dette syns jeg var en veldig god idè. Syns jeg husker å ha sett flere flotte tepper inne hos deg. Ønsker deg en flott kveld:)

      Slett
  2. Hei på deg!!
    Kjempefint vatteppe du har laget! Har 3 dynetrekk som jeg kunne tenke å gjøre det samme med, men jeg er nok litt treg til å komme i gang.....
    Putenen du syr er superfine!!!
    Fin søndag til deg!
    Klem Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding:) Det er ikke alltid like lett å komme i gang med å få gjennomført planer en har . Kjenner meg igjen. det er så mye inspirasjon å hente her i blogg-land, at listen min over planlagte prosjekt blir bare lengere og lengere. Fin søndag til deg også:)

      Slett