lørdag 27. oktober 2012

Festfoberedelser




I kveld skal vi ha vennefest, og vi blir 14 til bords. På menyen står tapas. Gjestene har fått i oppdrag og ta med en rett hver, og etter tilbakemeldingene jeg har fått vil det bli en smakfull opplevelse. Jeg skal stå for kjøttboller, skinke med honningmelon, foccaccia, grensk salat, tsasiki og kake til dessesert.
 
 I går fikk jeg hatt en skikkelig opprydding og vask her hjemme. Årets siste hortensiar ble reddet inn før nattfrosten tok dem, og de skal brukes som bordpynt. Og sendt i går kveld lagde jeg ferdig kjøttbollene, slik at de bare kan varmes i kveld.


Tenkte jeg skulle dele oppskriftene som jeg bruker. Oppskriften inneholder mye hvitløk, så dette er kjøttboller for hvitløkselskere:)
 
Tomatsaus.
 
2 fedd hvitløk
1 løk
1/2 paprika
1 boks hakkede tomater med chili
2-3 ss tomatpure
1 terning kjøttbuljong
1 ss sukker
salt, pepper og eventuelt urter
 
hvitløk finhakkes og løk og paprika kuttes i små biter. Dette surres i olje.
Ha i tomat , tomatpure,  sukker og kjøttbuljong i gryta.
La dette småkoke i min 15 min, men gjerne lengere. Tilsett vann ved behov
Smak til med salt og pepper og eventuelt urter etter ønske (for eksempel persille eller basillikum)
Jeg bruker stavmikser på slutten, men passer på at det fortsatt er en del hele biter igjen i sausen


Kjøttboller
 
400 gram kjøttdeig
1 ts salt
1/2 ts pepper
1 ss kavring
4 ss hakket persille
2 ss raspet parmesan
2-3 fedd hvitløk
1/2 liten løk
1 egg.
 
Dette kjøres i foodprosessor. Lag små boller som stekes ved middels varme. Kan virkelig anbefales.

I dag er det ikke mindre enn tre loppemarkeder i området. Typisk at det måtte være i dag som jeg har så mye jeg skal gjøre. Tenkte jeg skulle prøve å få med meg i allefall ett før det er tilbake til festforberedelser.

Ønsker deg en flott lørdag:)

1 kommentar:

  1. Hei på deg!!
    Så lurt at alle tar med hver sin rett!! Jeg lager også noen kjøttboller som ligner dine!! Kjempegodt!!
    Jeg har en hortensia stående på trappen, har ikke vært frost her til nå, men det er nok like før....
    Fin søndag til deg!!
    Klem Siri:-)

    SvarSlett